Alla inlägg den 30 april 2009

Av Rikard - 30 april 2009 17:45


Cicero 


Jag läser retorik. Jag lär mig så gott som ingenting. Förlåt, KG, men så är det. Det betyder inte att du är en dålig lärare, bara att du inte når fram till mig. Det betyder inte heller att jag inte kan lära mig egen hand. 


En lysande retoriker är ofta en fängslande författare. Det motsatta förhållandet är mer ovanligt, då retoriken består av fler element än historieberättande. Däremot är syftet samma sak:

att tillverka en berättelse så viktig att den är berättelsen om alla som lyssnars liv.


Ju fler saker du  behärskar här i livet desto större är din verktygslåda. DU behöver inte mycket mer än hammare och spik för att bygga de mest fantastiska saker, men om du vill bygga det som du har ritat upp i huvudet, eller bygga snabbare och lättare, då behöver du fler verktyg. Retorik är ett sådant. Jag tror att det är en borrmaskin, eller kanske en svets; för att skapa titthål ingen har tänkt på eller för att sätta ihop ren dynga till något som i alla fall ser vettigt ut. With great power comes great responsibility. 



#48 Lär dig retorik

Tidsåtgång: Liten talaskola finns här. Där finns dessutom fler länkar. Du kan bunkra upp på böcker om kroppsspråk hela livet, men hur mycket du lär dig är direkt proportionellt mot hur mycket du övar, framför spegeln eller inför folk.

Nackdelar: Det kan vara läskig att tala. Det kan kännas korkat och  meningslöst, som att det inte har något att göra med ditt skrivande. Det kan kosta pengar om du vill gå en kurs, men gör inte det förrän du verkligen försökt på egen hand. Man måste inte alltid ha någon som säger åt en vad man ska göra.

Fördelar: Du måste inte tala inför folk. Det är en viktigt kunskap för att kunna skriva väl, vad gör du t.ex om du vill använda en karaktär som är en fantastisk talare, men du inte vet hur man gör för att vara en fantastisk talare? Du lär dig berätta en historia på ett fängslande sätt.

Ovido - Quiz & Flashcards