Direktlänk till inlägg 10 mars 2009

#21 Skriv på ett kollektivfordon

Av Rikard - 10 mars 2009 19:04

  tågfönste


Om jag hade haft en superkraft hade det varit att kunna springa och skriva samtidigt. Få saker är så nära sammanflätande i mitt känslonätverk som svett, rörelse och skrivande. Få saker är så inflätade i mina texter som flykten och kampen. De flesta skönlitterära texter beskriver någon typ av rörelse, en förflyttning. Ibland gör huvudpersonen en resa genom sig själv. Ibland måste nya marker utforskas. En bra text är aldrig statisk.


Jag kan inte springa och skriva samtidigt. Inte ens om jag skulle ge mig ut med en bandspelare skulle jag inte kunna använda den. Inte samtidigt som jag befinner mig inne i mig själv, och i molnet som mina rytmiska fötter skapar omkring mig. Det jag kan göra är att låta något annat förflytta mig, och skapa en artificiell rytm om mig. Samtidigt får jag sitta i min textbubbla. Samtidigt förflyttas jag någonstans, och känner förflyttningen som en utdraget rep som fäster mig vid resans mål.


Tidsåtgång: Min favorit är en timme. Det ger tid att skapa, samtidigt som man inte tröttnar - man får mersmak.

Nackdelar: Kostar pengar varje gång, såvida du inte har ett kort som kan ta dig väldigt långt helt gratis. Det kan vara värt att investera i ett sådant. 

Fördelar: Därute förändras saker fort, medan du sitter skyddad din bubbla av litteratur. Det kan uppstå en framåtkraft i din text som du inte visste att du hade inom dig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rikard - 2 juni 2009 20:34

När sommarenkänslorna ökar i anspråk följer skrivandet med. Ni skriver väl? Det gör jag i alla fall, på en novell som inte vill sluta knuffa och buffa innanför kraniet oavsett hur mycket annat jag har att göra. Och just nu är det ganska mycket. De ko...

Av Rikard - 20 maj 2009 12:16

     Om ungefär en timme sätter jag mig i förflyttning. Jag kommer att vara stilla 20 minuter på centralen, sen blir det rörelse non-stop i fem timmar. Det är inte tungt, för jag kommer att komma fram till en stad som jag knappt känner, som förhoppn...

Av Rikard - 19 maj 2009 19:58

      Vi författare vill skriva. För somliga är det svårt att inte göra det. Det tycks inte finnas någon begränsning för i hur många olika ordningar vi kan peta ihop ord på, trots besvärliga regler som "måste" följas. Ibland känns själva författarkon...

Av Rikard - 17 maj 2009 21:34

Förhoppningsvis har du drömmar. Kanske är det konstnärliga drömmar. Kanske, bara kanske, vill du ge ut en bok, en skiva eller en annan typ av samling av det du gjort. För övnings skull låtsas vi att den är klar.   Tänk dig nu att du går omkring i en ...

Av Rikard - 16 maj 2009 13:07

När jag var liten prenumererade jag på Kalle Anka & Co. Jag minns en serie där Kalle blev superkändis på att skriva böcker, efter att ha köpt en bok där alla världens klassikerromaner finns sammanfattade i en eller ett par meningar.  Det är ju inte s...

Ovido - Quiz & Flashcards