Direktlänk till inlägg 11 mars 2009

#22 Skriv dikt på din dagbok

Av Rikard - 11 mars 2009 21:59

 Meditation


Vad har du gjort idag?

Vilken tanke har dominerat?

Har dina känslor förändrats?

Är du stolt över vad du åstadkommit idag?


Du kan börja med att svara på de frågorna om du har svårt att komma igång. Du kan börja hur du vill, men idag ska du skriva dagbok. Vänd på perspektiven, betrakta utifrån, inifrån och genom kikarlinser. Ställ frågor till dig själv som du inte vill svara på, och fundera över vad du vill drömma om inatt. Ur din klump verklighet ska du skulptera ditt eget konstverk. Din dag, sina drömmar och dina dagdrömmar ska bli poesi, en dikt eller flera, pentameter, frivers eller haiku spelar ingen roll bara det blir något. Läser du poesi? Vilken poet hade du velat läsa idag? Testa att dikta med henoms stil, så ska du se att känslan (eller känslorna) som genomsyrat dagen får störrer genomslagskraft. Glöm inte att spara den, dikten kommer vara brännpunkten som alla strålar samlas i, som en enda glödande ljuspunkt i minnesdunklet.


Tidsåtgång: En halvtimme att skriva dagboken. En halvtimme att skriva dikten.

Nackdelar: Det kan kännas tungt eller avklädande att förmedla en äkta känsla i en dikt som kretsar kring egna upplevelser.

Fördelar: Det kan vara en lättnad eller något upplyftande att förmedla en äkta känsla i en dikt som kretsar kring de egna upplevelerna. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rikard - 2 juni 2009 20:34

När sommarenkänslorna ökar i anspråk följer skrivandet med. Ni skriver väl? Det gör jag i alla fall, på en novell som inte vill sluta knuffa och buffa innanför kraniet oavsett hur mycket annat jag har att göra. Och just nu är det ganska mycket. De ko...

Av Rikard - 20 maj 2009 12:16

     Om ungefär en timme sätter jag mig i förflyttning. Jag kommer att vara stilla 20 minuter på centralen, sen blir det rörelse non-stop i fem timmar. Det är inte tungt, för jag kommer att komma fram till en stad som jag knappt känner, som förhoppn...

Av Rikard - 19 maj 2009 19:58

      Vi författare vill skriva. För somliga är det svårt att inte göra det. Det tycks inte finnas någon begränsning för i hur många olika ordningar vi kan peta ihop ord på, trots besvärliga regler som "måste" följas. Ibland känns själva författarkon...

Av Rikard - 17 maj 2009 21:34

Förhoppningsvis har du drömmar. Kanske är det konstnärliga drömmar. Kanske, bara kanske, vill du ge ut en bok, en skiva eller en annan typ av samling av det du gjort. För övnings skull låtsas vi att den är klar.   Tänk dig nu att du går omkring i en ...

Av Rikard - 16 maj 2009 13:07

När jag var liten prenumererade jag på Kalle Anka & Co. Jag minns en serie där Kalle blev superkändis på att skriva böcker, efter att ha köpt en bok där alla världens klassikerromaner finns sammanfattade i en eller ett par meningar.  Det är ju inte s...

Ovido - Quiz & Flashcards